Zoeken in Amsterdamse Bos
Pad tot huidige pagina

Kunstwerken in het Amsterdamse Bos

Verspreid over het Amsterdamse Bos staan diverse kunstwerken van verschillende kunstenaars, op speciale locaties.

Serge Verheugen

Van kunstenaar Serge Verheugen staan meerdere kunstwerken in het Amsterdamse Bos. Deze zijn gemaakt van FSC-gecertificeerd hout uit het Amsterdamse Bos: eik, red Cedar, beuk, linde, populier, grenen. De twee hoofdpersonen in de beelden zijn Andy Moral & Rex Tough. Het zijn figuren opgebouwd uit blokken. Een man en een hond. De ratio en het instinct. Het denken en het doen. Ze verbeelden, net als veel ander werk van Verheugen, verhalen met een moraal. Over schoonheid, vriendschap, keuzes, vergankelijkheid en liefde.

Kunstwerk Grow, 2011, FSH-hout uit het Amsterdamse Bos, van kunstenaar Serge Verheugen, foto Jeroen Hogenboom
Grow

Voor het kantoor van het Amsterdamse Bos (Nieuwe meerlaan 3 Amstelveen) staat kunstwerk 'Grow' (foto hierboven). Kunstenaar Verheugen heeft dit beeld samen met maatschappelijke stagiaires, medewerkers van de organisatie Amsterdamse Bos en belangstellenden gebouwd.

Naast het Bezoekerscentrum is kunstwerk 'Birth of change' opgebouwd, met hulp van bezoekers van het Bos, medewerkers van de organisatie en anderen (foto hieronder).

Kunstwerk Birth of Change, 2012, FSH-hout uit het Amsterdamse Bos, van kunstenaar Serge Verheugen, foto Jeroen Hogenboom
Birth of Change

De meest recente aanwinst van kunstenaar Serge Verheugen in het Bos is de beeldengroep 'Family Ties'. In open workshops met bezoekers van het Bos heeft de kunstenaar verschillende houten beelden gemaakt, die samen de beeldengroep 'Family Ties' vormen. Hiervoor is gebruik gemaakt van hout uit het Amsterdamse Bos.

Beeldengroep Family Ties
Family Ties

Ulrich Rückriem

In 1996 zijn twee kunstwerken van de Duitse kunstenaar Ulrich Rückriem in het Bos geplaatst, in opdracht van het Amsterdams Fonds voor de Kunst.

Het zijn granieten beeldhouwwerken. Ze zijn met uiterste precisie volgens wiskundige principes gemaakt. 'Scheibe' (foto hieronder) staat op een uitloper van de Heuvel, 'Stèle' (foto onder foto 'Scheibe') staat op de Grote Speelweide.

Kunstwerk Scheibe, 1996, graniet, van kunstenaar Ulrich Rückriem, foto Jeroen Hogenboom
Scheibe

Kunstwerk Stèle, 1996, graniet, van kunstenaar Ulrich Rückriem, foto Jeroen Hogenboom
Stèle

Blauwe Zee

Aan de voet van de heuvel, vlakbij het water, is het beeld Blauwe Zee (foto hieronder) te bewonderen. Het beeld is gemaakt door Elsbeth Pluimers, beeldhouwer en keramist uit Amsterdam. Zij is opgeleid aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam en aan de Hochschule der Kunste in Berlijn. Haar atelier ligt aan de Nieuwe Meer, vlakbij het Bos.

Zij is geboeid door de natuur en met name door fysisch geografische processen. Door erosie en de werking van de zee ontstaan nieuwe vormen. Water, zee en oceanen spelen een belangrijke rol in haar werk. Blauwe Zee geeft een beeld hoe Pluimers energie, kleur en materie ziet, alles geconcentreerd in een golvende beweging. Het beeld is geplaatst aan het water en steekt af tegen de (soms blauwe) lucht en de begroeiing van het bos.

Kunstwerk Blauwe Zee, 2012, PVC schuim, metaalgaas en gekleurd cement, van kunstenares Elsbeth Pluimers, foto Jeroen Hogenboom
Blauwe Zee

Het werk is voorjaar 2012 voor een beperkte periode geplaatst ter gelegenheid van de opening van het buitenseizoen in het Amsterdamse Bos. Het beeld is al eerder te zien geweest in Loosdrecht en op de binnenplaats van het Sanquin laboratorium in Amsterdam.

IJzeren stronken

Langs het pad naar het Bostheater ligt een aantal opvallende metalen voorwerpen. Als je beter kijkt zie je dat het holle ijzeren afgietsels zijn van boomstronken (foto hieronder). Het zijn er veertig in twee verschillende modellen. Deze kunstwerken zijn in opdracht van de Gemeente Amsterdam in 2004 gemaakt door landschapsbureau West8 uit Rotterdam.

Eens was het een onderdeel van de inrichting van het Carascoplein. Dat is een soort restgebied onder de viaducten van de sporen bij het NS Station Sloterdijk. West8 maakte er een kunstmatig landschap van omdat de locatie te schaduwrijk was. De zware pijlers van de spoorbaan werden als bomen gezien. Zwarte stroken asfalt liepen door het gras, en daar waar het asfalt een grasgebiedje doorkruist, is het bewerkt met een rasterachtig patroon van witte noppen. Oorspronkelijk waren de boomstronken lichtsculpturen; 's avonds werd het effect van jaarringen geprojecteerd tegen de onderkant van de pilaren van de treinviaducten.

In 2006 werd het gebied van het Carascoplein opnieuw ingericht, nu als bus en tramstation. De metalen boomstronken werden toen in het Amsterdamse Bos geplaatst.

Kunstwerk IJzeren stronken, 2004, holle ijzeren afgietsels gemaakt door landschapsbureau West8, foto Jeroen Hogenboom
De ijzeren stronken

Hochsitz

Kunstwerk Hochsitz (een houten uitkijkpost), van kunstenaar Dick Simonis, maakte deel uit van de tijdelijke beeldententoonstelling 'Natuur in Verbeelding' in het Amsterdamse Bos, opgezet door de Nederlandse Kring van Beeldhouwers. De Stichting Vrienden van het Amsterdamse Bos heeft het kunstwerk begin 2017 geadopteerd. Zij vielen voor het magisch realistische beeld, en de bijzondere impact ervan op de omgeving. Met de steun van de Stichting kan het beeld - ijs en weder dienende - nog 2 tot 3 jaar in het Amsterdamse Bos blijven staan.

Insectenhotel

Het kunstwerk is bovenin niet toegankelijk, het is een vrijwel gesloten houten doos. Al doen de wankele poten het niet vermoeden, de Hochsitz is stevig verankerd en heeft inmiddels een storm met windkracht 9 Bft doorstaan. Bij een inspectie trof Dick Simonis er twee bevroren uilenballen aan, vermoedelijk van een kerkuil. Eerder zag hij er een zwerm wespen. In het Bos zijn al 2 zogenaamde insectenhotels, misschien wordt dit het derde.

Hochsitz/Object 4113

Ontwerper, bouwer en kunstenaar Dick Simonis over het beeld: 'Je kunt in Oost-Nederland soms plotseling stuiten op een Hochsitz tijdens een wandeling in een bos. Zeker daar waar gejaagd wordt. Het herinnert je eraan dat er eigenlijk geen wilde natuur meer bestaat, althans niet in Europa. Maar het is ook een symbool van wat zo eufemistisch ‘sportjacht’ wordt genoemd. Ik heb geprobeerd een verontrustend monument tegen deze vorm van natuurbeheer te creëren, bestaande uit dunne kronkelpalen, planken en dunne stokken.'

Simonis gaf er bij nader inzien de voorkeur aan zijn kunstwerk 'Object 4113' te noemen (refererend aan 4 poten, 1 kubus en 13 stokken), omdat het woord Hochsitz (hoogzit, jagersstoel) een te nadrukkelijke betekenis aan het werk gaf. Maar de oude naam was inmiddels wel ingeburgerd, vandaar: 'Hochsitz/Object 4113'.

Kunstwerk Hochsitz van kunstenaar Dick Simonis, foto: Edwin van Eis.
Hochsitz