Geschiedenis van het Amsterdamse Bos

Geschiedenis

Bij het ontwerpen van het Amsterdamse Bos in de jaren dertig van de vorige eeuw stond één ding vast: het moest een gebruiksbos zijn voor alle Amsterdammers. In het Bos staan verschillende kunstwerken en monumenten en er rijdt een museumtram.

De aanleg van het Bos

Veldlopen

De Engelse landsschapsstijl en Amsterdamse School speelden een belangrijke rol bij het ontwerp van het Amsterdamse Bos. Je ziet ze onder meer terug in de mix van natuurlijk parklandschap met recreatie en in de Kramerbruggen.

Werkverschaffing

De aanleg van het Bos door werklozen

De jaren dertig van de vorige eeuw waren jaren van crisis met hoge werkloosheid. Amsterdam had toen ruim 50.000 werklozen en de gemeente was naarstig op zoek naar werkverschaffingsprojecten. De aanleg van het Amsterdamse Bos bood hiertoe een goede mogelijkheid met als financieel voordeel dat het Rijk een deel van de loonkosten betaalde.

Monumenten

Foto van Nationaal Dachaumonument in het Amsterdamse Bos

In het Amsterdamse Bos vind je vijf monumenten: het Nationaal Dachaumonument, de Kruiwagen, het Tsunamimonument, de Stedenmaagd en een gedenksteen bij het Sportpark.

Museumtram

Museumtram

Langs het Amsterdamse Bos loopt de historische Museumtramlijn, met enkele haltes aan het Bos.

Frame